5 vragen aan… Nina van der Werf

In aanloop naar het Museumcongres 2024 en de verschillende prijsuitreikingen die daar plaats zullen vinden, gaan we in gesprek met de prijswinnaars van vorig jaar. Zo spraken we Nina van der Werf, winnaar van de Museumtalentprijs 2023.

Op een normale werkdag vind je Nina van der Werf achter de schermen van het Missiemuseum in Steyl, waar ze als collectiebeheerder zorgdraagt voor alle museumobjecten. Hoe anders was dat op donderdag 9 november vorig jaar, toen ze in de coulissen klaar stond om het podium te betreden als het Museumtalent van 2023. “Dat rustmoment, net voordat we de hectiek in gingen, vond ik eigenlijk het leukste.”

Wat is je het meest bijgebleven van het congres van vorig jaar?

“Dat was vlak voordat ik en de andere twee genomineerden, Bram Donders (Boijmans van Beuningen) en Jazzy Taihuttu (Stedelijk Museum), het podium op gingen voor onze juryvoordracht. Het is onderdeel van mijn functie dat ik vaak op de achtergrond bezig ben, ik ben niet gewend om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Dat rustmoment, vlak voordat we de hectiek in gingen, vond ik eigenlijk het leukste. De rest van het congresprogramma was ook een fijne afleiding van wat voor mij een best stressvolle dag was. Ik heb genoten van Adelheid Roosen en de andere sprekers die er waren.”

Wat heeft het winnen van de Museumtalentprijs voor je betekend?

“Het was vooral een geruststelling dat ik iets goed aan het doen ben. Voor mij is dit de eerste officiële functie binnen de museumwereld. Hiervoor heb ik veel vrijwilligerswerk, stages en losse projecten gedaan. Ondanks dat je de kennis hebt, ga je jezelf op van alles bevragen. De nominatie en het uiteindelijk winnen van de prijs is een bevestiging dat ook anderen zien dat je het goed doet. Daarnaast is het een voordeel dat andere instanties nu al bekend zijn met mij en het museum op het moment dat ik naar ze uitreik voor een samenwerking. Zo krijg ik makkelijker een kijkje achter de schermen om te leren hoe andere organisaties dingen aanpakken. Die opgedane kennis kan ik vervolgens meenemen naar het Missiemuseum. Tegelijkertijd kloppen instanties ook sneller aan bij mij om mee te kijken hoe wij de collectie bewaren en digitaliseren. Ik vind het leuk om mijn kennis weer door te kunnen geven. Iedereen in de sector werkt uiteindelijk toch voor hetzelfde, en dat is om erfgoed te behouden.”

Heeft het winnen van de Museumtalentprijs jouw visie op je werk of carrière beïnvloedt?

“Ik denk dat het winnen van de prijs mijn visie niet heeft veranderd, maar wel versterkt. Het heeft me meer vertrouwen gegeven in mezelf waardoor ik ook vaker anderen opzoek om kennis en tips te delen. Dat voelt eerst onwennig om te doen, maar ik word overal met open armen ontvangen.”

Wat zijn je plannen en ambities voor de nabije toekomst?

“Voor het Missiemuseum heb ik een lange lijst met ambities. Ik wil dat het museum behouden blijft voor de toekomst en dat de collectie de aandacht en zichtbaarheid krijgt die het verdient. We zijn de afgelopen twee jaar volop bezig met digitalisering en ontdekken daardoor veel nieuwe gave dingen in de collectie. Het leuke aan digitaliseren is dat we de collectie nu ook buiten Nederland brengen. Er komen veel objecten uit alle delen van de wereld. Mensen krijgen zo ook de kans om steeds meer te gaan zien wat hier ligt uit hun omgeving en cultuur.

Mijn persoonlijke ambitie is om kleine instellingen die misschien niet het geld hebben om iemand vast aan te nemen te helpen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van tijdelijke ondersteuning of door het geven van workshops over collectiebeheer. Ik doe buiten mijn werk voor het Missiemuseum ook dingen voor het Huis voor de Kunsten en ik bied projectondersteuning bij Limburgs ErfgoedNet, een collectieve database en platform voor collectie beherende organisaties. Hiervoor kom ik bij veel kleinere verenigingen en heemkundekringen en zie ik wat ze daar allemaal voor bijzondere dingen hebben.”

Welke tip zou je willen geven aan genomineerden voor de Museumtalentprijs 2024?

“Wees trots op het feit dat je wordt genomineerd door mensen uit jouw organisatie. Dat iemand iets in jou ziet en de moeite neemt om jou op te geven, dat is het grootste compliment dat je kan krijgen. Ongeacht of je uiteindelijk in die top drie belandt of wint. En tot slot: geniet van de dag.”