5 vragen aan… Annemarie Baaijens

In aanloop naar het Museumcongres 2024 en de verschillende prijsuitreikingen die daar plaats zullen vinden, gaan we in gesprek met de prijswinnaars van vorig jaar. Zo spraken we Annemarie Baaijens van museum Jan Cunen, winnaar van de VriendenLoterij Museumprijs 2023.

Foto: Dominique Egging

Voorbijgangers moeten in de vroege ochtend van 10 november 2023 vreemd hebben opgekeken toen Annemarie Baaijens, medewerker marketing en communicatie bij Museum Jan Cunen, voorbij reed op weg naar het museum in Oss met in haar fietskrat een cheque van € 100.000. De avond daarvoor sleepte zij met haar collega’s ten overstaan van een volle theaterzaal de publieksprijs in de wacht tijdens het Museumcongres in Zwolle. In aanloop naar het volgende Museumcongres spreken we Annemarie over het winnen van de prijs en welke impact de overwinning heeft gehad op het museum.

Wat is je het meest bijgebleven van het congres van vorig jaar?

“Dat was het moment waarop wij werden omgeroepen als winnaar. Toen zijn we compleet uit ons dak gegaan. Wij waren die avond ook niet van de dansvloer af te slaan. Ze hebben ons het theater in Zwolle (waar de vorige editie van het Museumcongres plaatsvond, red.) uit moeten duwen. De volgende ochtend moest ik het museum weer openen. De grote cheque met daarop het prijzengeld van € 100.000 zat in mijn fietskrat terwijl ik op mijn fietsje door Oss naar het museum reed.”

Wat heeft het winnen van de prijs voor het museum betekend?

“Je merkt dat je in één keer op de kaart staat. Dankzij die landelijke aandacht kun je meer bewerkstelligen. In februari begonnen we met onze tentoonstelling over Willem Witsen, een negentiende-eeuwse kunstenaar die we uit de vergetelheid hebben getrokken. De pers weet ons dan te vinden, we zijn drie keer bij een radio-interview bij de NPO geweest. Het effect van een enorm zoeklicht dat op jouw museum gericht staat, is zeker voelbaar.”

Welke projecten of initiatieven zijn er gerealiseerd (mede) dankzij het winnen van de prijs?

“Wij wilden meer verbinding met de stad en letterlijk buiten de muren van het museum treden. Dit doen we al drie jaar op een rij met het innovatieve project Jan Cunen Blijft Slapen, waarbij tien kunstwerken uit de collectie een weekend lang in een wijk in Oss logeren. Zo willen we de drempel verlagen voor doelgroepen voor wie het niet zo evident is om naar het museum te komen. Onze droom is een afgeleide hiervan: Casa Curiossa. Het idee is om collectiestukken in plaats van een tijdelijk, een permanent onderkomen te geven op openbare plekken. Met het gewonnen bedrag kunnen we dit nu realiseren.”

Wat zijn jullie plannen en ambities voor de nabije toekomst?

“Kunst is om van te genieten. Met je hoofd en met je hart. Daar hoef je echt geen kunstgeschiedenis voor gestudeerd te hebben, maar dat is wel het idee dat bij veel mensen leeft. Wij willen met onze projecten bij mensen binnen komen, achter de voordeur, om vervolgens in gesprek te gaan. Om die reden willen we het project Jan Cunen Blijft Slapen bestendigen. Daarnaast zijn we bezig om te onderzoeken hoe we met AI en augmented reality nieuwe doelgroepen kunnen aanspreken. Dit is dé tijd om daar iets mee te doen.”

Welke tip zou je willen geven aan de musea die dit jaar kans maken?

“Ga allereerst uit van je eigen identiteit, van wie je bent en wat je bent. Wij hebben een hele goede promotievideo gemaakt waar ons hele lokale netwerk in voorkomt, van de burgemeester tot de hockey- en voetbalclub en de doelgroep van Jan Cunen Blijft Slapen.

Daarna zijn we de boer op gegaan: flyeren op straat, op de markt, bij het station en de vrijdagmiddagborrels van de plaatselijke fabriek. Oftewel, ouderwets de straat op en aan jasjes trekken. We zijn naar een voetbalwedstrijd van TOP Oss gegaan. Het stormde, het waaide en TOP Oss had verloren. Kortom, die mensen zaten echt niet op ons te wachten, maar we hebben het wel allemaal gedaan. Tot slot wil ik als tip meegeven: denk alvast na over een after-campagne. Toen we eenmaal gewonnen hadden, organiseerden we ook een feest in het museum waar we met alle mensen die geholpen hadden het champagneglas hieven op de overwinning.”